Budoucnost designu:
Inkluze jako klíč k úspěchu

Mohl by být inkluzivní přístup a citlivost vůči specifickým potřebám zákazníků s odlišnou životní zkušeností klíčem k obchodnímu úspěchu? Pokud ano, jak toho dosáhnout Společně s Lukášem Šaňkem jsme si povídali o tom, jak vnímat téma inkluzivního designu v kontextu freelance projektů i v kontextu velkých organizací. O co se vůbec jedná? Proč by vás to mělo zajímat? A jaký vliv na úspěchy vašeho podnikání může inkluzivní přístup mít?

Je inkluzivní přístup budoucností designu?

Celý můj profesní život se točí kolem designu služeb, uživatelského výzkumu a designového myšlení. V posledních letech se ale stále více zaměřuji na inkluzivní a participativní metody, které mi pomohly přehodnotit přístup k tomu, jak designuji digitální produkty a služby.

Co je to inkluzivní design?

Na začátek bych chtěla uvést, že inkluzivní design a přístupnost nejsou totéž. Přístupnost je technický aspekt — například bezbariérový přístup do budovy nebo přístupný web pro lidi se zrakovým znevýhodněním. Přístupnost prostoru, ať už fyzického či digitálního, řešíte na základě předem daných standardů a guidelines. Pro oblast digitálního designu jsou W3C Accessibility Guidelines (WCAG) to, co by vás mělo zajímat. 

Inkluzivní designéři ale jdou dál. Snažíme se navrhovat produkty a služby tak, aby byly použitelné a přístupné pro širokou škálu uživatelů s různými schopnostmi, zkušenostmi či znevýhodněními. Tento přístup je založen na tom, že neexistuje “univerzální uživatel”. Design pro všechny (univerzální design) totiž ve skutečnosti často vyhovuje jen velmi malé části populace. 

Inkluzivní přístup je o hledání různorodých cest, jak zpřístupnit službu uživatelům s odlišnými životními zkušenostmi, schopnostmi, dovednostmi a potřebami.

Konkrétní příklady, které snad pomohou:

  • obsah lze zpřístupnit jako běžný text, plain language (zjednodušený, přístupný text), text s vizualizacemi, video, video s titulky, video s tlumočením do českého znakového jazyka, audio …

  • registraci ke službám lze provést on-line, fyzicky na pobočce, telefonicky či po e-mailu …

  • smlouvu lze uzavřít on-line, off-line v běžné pracovní době, off-line v prodloužené pracovní době (pro lidi pracující na směny, pro single rodiče), zasláním přes kurýra (pro lidi se zhoršenou možností pohybu, pro seniory, pro časově vytížené) …

Jedním z hlavních principů inkluzivního designu je přístup „nic o nás bez nás“. To znamená, že lidé, pro které designujeme, by měli být aktivně zapojeni do procesu navrhování. Nejde o to, že bychom navrhovali řešení pro lidi se znevýhodněním. Naopak, využíváme jejich znalostí, zkušeností v daném tématu. Stávají se designéry*designérkami a podílí se na samotném procesu návrhu. Díky participativnímu přístupu můžeme naplnit jeden ze tří základních principů “Solve for one, extend to many.” Díky velmi specifickým zkušenostem jednoho člověka jsme schopni odstranit bariéru nejen pro lidi se stejným znevýhodněním trvalým, dočasným nebo situačním, ale také pro lidi, kteří mohou na tuto bariéru začít narážet v budoucnu vlivem stárnutí. 

Více info o tomto a dalších principech najdete zde: https://inclusive.microsoft.design/

Co inkluzivní design přináší firmám?

Inkluzivní design má několik zásadních výhod, které mohou mít přímý dopad na business. Za prvé, evropská legislativa, jako například European Accessibility Act, již nyní vyžaduje, aby weby a služby byly přístupné. Pokud se vás to týká, měli byste to řešit co nejdříve. Za druhé, inkluzivní design může přinést inovace a zlepšit celkovou uživatelskou zkušenost. Tím, že designujeme produkty a služby, které vyhovují co nejširšímu spektru uživatelů, zvyšujeme konkurenceschopnost a zároveň přinášíme do týmu nové pohledy a inovace.

Při výzkumu mezi českými designéry a výzkumníky se nejčastěji jako hlavní motivace objevoval osobní rozvoj. Když se věnujete inkluzivnímu designu, nejen že se zvyšuje vaše empatie, ale také se rozšiřují vaše schopnosti a možnosti v designu. To je často hlavní důvod, proč se designéři rozhodují prohloubit své znalosti v této oblasti.

Jak začít s inkluzivním designem?

Začít s inkluzivním designem může být jednodušší, než si myslíte. Tady je pár kroků, kterými můžete začít:

  1. Otevřete diskuzi ve firmě: O inkluzi je důležité mluvit uvnitř organizace. Pokud nejste schopni otevřeně mluvit o svých vlastních specifických potřebách, těžko budete schopni řešit potřeby ostatních.

  2. Zážitkové workshopy: Organizujte workshopy, které umožní týmu nahlédnout na různé druhy znevýhodnění. Ale pozor, zážitkový workshop se zavázanýma očima je jen částí reality. Nevidomý člověk například často používá odečítač obrazovky mnohem efektivněji než vidící.

  3. Testování produktu: Zapojte lidi se znevýhodněním do testování vašich produktů nebo služeb co nejdříve v designovém procesu. Nejen při testování, ale už při generování nápadů.

  4. Validujte zpětnou vazbu: Zajistěte, že vaše kanály zpětné vazby jsou přístupné pro všechny. Můžete to udělat jednoduchým dotazníkem nebo zpětnou vazbou na vašich sociálních sítích.

  5. Vzdělávejte se: Pokud jste na začátku, zkuste navštívit přednášky, kurzy nebo webináře. Microsoft nabízí skvělé zdroje na toto téma.

Je inkluzivní design budoucností?

Inkluzivní design je jen jednou z mnoha složek úspěšného podnikání, ale věřím, že jeho význam bude nadále růst. Inkluze zlepšuje inovace, zvyšuje konkurenceschopnost a přináší smysluplnější projekty. A co je nejdůležitější, pomáhá nám tvořit produkty, které skutečně vyhovují lidem, ať už mají jakékoli potřeby.

Pokud jste doposud o inkluzivním designu nepřemýšleli, zkuste udělat ten první krok — každý malý krok se počítá.